flageng

Gamification för företag


Gamification, eller spelifiering på svenska, innebär att man använder sig av spel i
t ex företagsutveckling eller utbildning.

Genom att kombinera forskningen inom motivation med kraften i speldesign skapar gamification framgångsrika medarbetare och företag.

Vår spelplattform GameChanger Bisevo är en träningsapp för yrkesroller. Syftet är att stödja och belöna medarbetarna när dom utför viktiga arbetsuppgifter. Det är roligt, tydligt och man kan följa utvecklingen.

 

Mätbara resultat

Förutom att deltagarna tycker att det är roligt att se sin egen utveckling så ger det resultat. Dessa resultat uppnåddes efter tre av våra gamification projekt:

  • Åtta deltagare/säljande chefer ökade sin försäljning med 20 miljoner kronor
  • Projektledare ökade sin lönsamhet med upp till 15 %
  • Kundservice/innesäljare ökade antalet affärer från 6 till 10 per person och vecka

 

Image

Varför fungerar gamification?

  • Medarbetarna hjälper varandra
  • Det är belönande
  • Man kan följa sin egen utveckling

Hur går det till?

Vi använder spelplattformen och appen GameChanger Bisevo för att få ökad effekt av våra utbildningar. Vi licensierar också ut plattformen till kunder och partners. Vi hjälper er med att sätta upp ert första spel och utbildar er i hur systemet fungerar. Därefter kan ni hantera spelplattformen själva.

Image

Appen GameChanger Bisevo är en anpassningsbar träningsapp för medarbetare i olika yrkesroller. Ni fyller den med ert innehåll och utbildningsmaterial. Appen guidar igenom viktiga moment i ett arbetsflöde, ger stöd och belöning. Spelarna kan välja att följa sin egen utveckling eller att jämföra sig med andra.

När ger gamification bäst resultat?

Gamification passar bra när man vill stimulera både kvalitet och kvantitet, t ex:

  • Utbilda och stimulera chefer i deras viktigaste aktiviteter, såsom att hålla effektiva möten, ge regelbunden feedback till personalen och att rekrytera proaktivt
  • Utbilda och stimulera säljare i deras viktigaste aktiviteter, såsom att boka kundmöten med rätt kunder, genomföra kundmöten på rätt sätt, genomföra offertmöten och förhandla
  • Andra interna processer som passar bra för gamification är kundservice, säkerhet, introduktion och logistik
  • Externa spel kan sättas upp för kunder, återförsäljare och potentiellt nya medarbetare

Spela för välgörenhet

I spelen får deltagarna poäng. Poängen kan användas för att lösa in olika former av belöningar men det som har skapat mest engagemang är när företaget bidrar till hållbarhetsfrågor. T ex så kan man sätta in 100 kr till Rädda Barnen, Plan International eller Världsnaturfonden för varje 100 poäng som spelarna får.

Utbildning i appen

Som komplement till spelen kan appen innehålla e-learning. Om ni vill så producerar vi e-learning med filmer och frågor åt er.

Image

Fördelar med spelplattformen GameChanger Bisevo

  • Spelplattformen GameChanger Bisevo är baserad på forskning inom Organizational Behavior Management (OBM) och beteendeekonomi, nudging
  • Den är enkel, rolig och motiverande att använda
  • Det är enkelt för spelets administratörer att ändra i spel och att sätta upp nya spel
  • Inkluderar utbildningsmodul med filmer och frågor/quiz (e-learning plattform)
  • Spelledaren kan skapa flera levels/utvecklingsnivåer för deltagarna
  • Chatt och pushfunktioner
  • Personliga delmål med progress
  • Resultatuppföljning för hela företaget
  • Spelets grafik anpassas till kundföretaget med logga, färg och ev. spelplan
  • GDPR-anpassad
  • Stödjer flera plattformar, Apple iOS, Android, webb och TV-skärmar

Kontakta oss

Kontakta oss om du vill veta mer!

Besök oss

Bisevo Business Evolution AB
Kistagången 12
164 40 Kista

Följ oss

 facebooklogopngtransparentbackground      linkedin logo 3

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.