4 framgångsfaktorer för mötesbokning

Att ha ett jämnt flöde med kundmöten är avgörande för att lyckas med B2B-försäljning. Ibland är det svårt att få till, men att boka kundmöten kan vara ganska enkelt. Här är våra bästa tips!    

1. Rätt inställning

Ni gör bra leveranser och hjälper era kunder. Det gör inget att vissa inte vill ha ett möte.

Misslyckandet består inte i att få nej, utan att inte våga ringa.

2. Ring rätt företag

Ta fram en nischad ringlista med rätt företag i fråga om bransch, behov, ekonomi och storlek. Du måste känna att du verkligen vill ha dem som kunder och att ni har något som passar dem.

Det tar flera timmar att ta fram en bra ringlista, men det är välinvesterad tid.

Börja alltid med befintliga kunder.  

3. Lär dig hur man gör

Läs på lite snabbt om kunden, titta på hemsidan och deras ekonomi på t ex allabolag.se.

Sälj in själva mötet.

Sälj inte era tjänster över telefon och gör ingen stor behovsanalys vid första samtalet.

Ha en företagsspecifik eller branschspecifik pitch.

Använd gärna manus men läs inte innantill.

Prata lugnt och var lyhörd.

Använd LinkedIn för att hitta nya potentiella kunder och fråga dina befintliga kunder om de känner någon som du kan ringa.

Följ upp och tävla med varandra.

4. Ring vid rätt tid

Störst chans att nå kunderna är kl. 8-9 på tisdagar till fredagar så boka in ringpass då. Gör inget annat än att ringa under ringpassen.

1-3 ringpass per vecka brukar räcka för de flesta och sen är det klart.

Efter några veckor blir det en fungerande rutin och på sikt ger det fantastiska resultat.

Alla bra säljare och affärsmän är bra på mötesbokning. Prova gärna våra tips och lycka till! 

Rulla till toppen