Tack till alla som kom på webbinaret om förändringsledning!

Tack till alla som kom på webbinaret om förändringsledning!

Här kommer en sammanfattning av vad vi pratade om:

  • Information och utbildning är väldigt bra men det räcker inte för att få till beteendeförändringar
  • Nästan alla mål, strategier och utbildningar kräver beteendeförändringar för att lyckas och för att få önskad effekt
  • Vi har utvecklat systemet Bisevo Gamification för att stötta organisationer i deras förändringsledning, på ett kul sätt
  • Positiva konsekvenser styr våra beteenden, börja alltid med det
  • Välj några få och viktiga beteenden som ni vill bli bättre på, lägg in dom i Bisevo appen, det kan ni göra själva
  • Det kan till exempel vara beteenden som stärker organisationen i ledarskap, försäljning, kundvård, samarbete, säkerhet, hälsa, innovation eller företagskultur
  • Bisevo gamification innebär att deltagarna stimuleras, belönas, tar poäng, ser sin utveckling, deltar i lagtävlingar, får medaljer och når mål
  • Prata med varandra, följ utvecklingen, belöna gruppen och fira framgångarna!

Och så fick vi bra frågor också, här kommer tre av dom:

  1. Hur många i målgruppen kommer använda appen?
    En majoritet, ca 85 %. Ni väljer få och viktiga beteenden och målgruppen brukar gilla att utvecklas tillsammans. En god nyhet är att det räcker med att få med majoriteten av målgruppen i appen för att gruppen ska utveckla nya goda vanor tillsammans. Vi kan också skippa appen helt och bara hämta data från andra system.
  2. Lever beteendet kvar efter stimulansen av appen?
    Ja, ofta. Det beror på att gruppmedlemmarna efter ett tag hittar en rutin som förstärks av gruppen. Problemet är inte att få en rutin att leva kvar. Problemet är att utveckla nya goda vanor och det är där appen behövs. Gruppen är starkare än individen i att behålla vanor. En individ kan ha svårt för att börja träna men en grupp kan lära sig att till exempel ge positiv feedback och att lyssna aktivt på varandra. Det är enklare och belönande att göra rätt i gruppen. Det finns studier på det. Några minns kanske väntrumstestet där hela gruppen reste på sig vid en signal. Även när man stegvis bytt ut alla individer så reste sig hela gruppen vid signalen. När beteendet är tydligt och konstruktivt och man pratar om det så lever det kvar. Men det kräver att man vet varför, vad, hur och att beteendet förstärks med positiva konsekvenser i den lilla gruppen, som man är en del av.
  3. Vad kostar appen?
    Priset för appen är mellan 20-200 kr per användare och månad, beroende på antal användare. Goda vanor är mycket lönsamt och vad kostar dåliga vanor? 😊

Och vi vill avsluta med en intressant fråga.

Vilka beteenden är naturliga i er organisation och varför?

Rulla till toppen