Gamification minskar utanförskap bland unga

Gamification är en effektiv metod för dig som vill driva förändring i företag och andra typer av organisationer. Men den kan också användas för att skapa goda vanor i helt andra sammanhang.

Ett intressant exempel på hur man kan använda gamification är integrationsprogrammet Neighbourhood i Växjö, som bland annat har uppmärksammats av SVT:

”Via en mobilapp utformad som ett spel ska ungdomar motiveras att sköta skolan. Den som till exempel sköter sin läxläsning samlar poäng, som i slutändan kan bytas in mot en belöning.

– Målet är att hjälpa ungdomar att undvika ett liv i kriminalitet, säger Jonathan Ekros som är projektledare för Neighbourhood.”

Syftet med detta projekt är alltså att ge unga människor bättre förutsättningar i vardagen och arbetslivet, men grundprinciperna är desamma som vi använder på Bisevo:

Uppdrag ➡️ Belöning ➡️ Nya vanor


Läs artikeln: 
App ska bryta utanförskap – elever lockas med skidresor och körlektioner


SVT:s rubrik känns tyvärr lite som ett clickbait, då den för tankarna till de ”värstingresor” medierna skrev om på 90-talet. Men Neighbourhood ger en mer nyanserad bild på sin webbplats. Där berättar de att belöningarna i appen är noga utvalda och uppdelade i två kategorier: event och meriter.

Eventen har fokus på meningsfull fritid, positiv gemenskap, att få uppleva nya sammanhang och träffa nya människor. Det kan till exempel handla om biobiljetter, gokart, friluftshajk eller skidåkning. Meriterna är däremot helt inriktade på att bygga ett tilltalande cv – exempelvis genom körlektioner eller en truckförarutbildning.

Fungerar det då? Jo, det verkar onekligen så. I SVT:s klipp berättar Jonathan Ekros om deltagare som på några år har gått från underkänt eller F-varning i samtliga gymnasieämnen till att direkt komma in på universitetet.

Vi applåderar Neighbourhoods initiativ och önskar ungdomarna som deltar i programmet lycka till!

Rulla till toppen