Gamification engagerar: Spela för planetens bästa

De flesta av oss är vana vid att sopsortera och dra vårt strå till stacken på hemmaplan. Trots det har många företag svårt att engagera personalen i sitt hållbarhetsarbete. Hur gör ni för att få med alla på tåget?

Med hjälp av gamification blir hållbarhet en rolig och inspirerande utmaning som involverar hela företaget.

Tävlingar där medarbetarna sporras att nå nästa nivå och belönas för sina framsteg kan få engagemanget att skjuta i höjden. Som exempel på det har våra kunders spel i snitt 85 % aktiva användare.

Spelen i vår plattform går att designa så att de passar er verksamhet. När ni har spikat övergripande mål är nästa steg att bryta ner dem i enkla, konkreta uppgifter som de anställda kan jobba med dagligen eller veckovis.

Vilka förändringar har högst prio för ditt företag just nu? Ni kanske vill minska spillet i produktionslinjen, fakturera rätt, ersätta resor med videomöten, eller uppmuntra medarbetarna att välja klimatsmarta alternativ?

Hållbarhetsspel kräver vanligtvis inte mer än en minut per dag av användarna – eller import av data från andra system.

Själva beteendeförändringen ska också vara hållbar. Gamification väcker starkt engagemang, så fokuset bör ligga på beteenden som verkligen går att påverka. Du behöver också jobba med en mix av kvantitativa och kvalitativa mål som är rimliga att nå.

Är du nyfiken på hur ni skulle kunna använda den här typen av spel i ditt företag? 

Hör av dig så bollar vi idéer! 🌱

Rulla till toppen