OBM och gamification
I snart ett kvarts sekel har jag hjälpt organisationer och individer att lösa problem i arbetslivet. Oftast i form av utbildningsdagar, av två skäl. Dels är det vad man är van vid att köpa och dels behövs det ofta en kompetenshöjning då den omedvetna inkompetensen kring hur man hanterar människor är stor. Det är inget konstigt i sig, har du någonsin under din skoltid lärt dig hur man arbetar med andra människor? Tänk på hur många timmar skolan lagt ner på att lära dig svenska, matte och annat och jämför det med hur mycket lektionstid du fick i ämnet samarbete med andra människor.
Beteenden påverkas av konsekvenser
Inlärningspsykologin som är mitt område lär oss tyvärr att utbildning sällan leder till att man använder det man lär sig när man är tillbaka i vardagen på jobbet. Det beror på att beteenden påverkas mest av de konsekvenser de får i varje unik situation, mer än av kunskap och kompetens.
Det är en ganska stor investering i tid och pengar att skicka medarbetare på kurs. Kursavgift, resor, internat, traktamenten, förlorad produktion är några av kostnaderna som sammanlagt kan bli höga. När medarbetaren sedan entusiastisk vill testa något av det hen lärt sig så finns risken att en kollega utbrister ”- Lägg av, har du varit på kurs eller?!”.
Där försvann hela den investering ni gjorde i utbildningen. Det krävs en stark individ för att våga testa det hen lärt sig igen om kollegerna bestraffar förändringen på det viset.
Det tar energi och tid att göra saker på ett nytt sätt
Dessutom är nästan all beteendeförändring bestraffande på ett annat sätt, det tar mer energi att göra något på ett nytt sätt än att följa gamla vanor. Mycket av det som är bra för oss på sikt är initialt bestraffande på det viset. Är det någon skillnad på att lära barn äta godis och lära dem göra läxor? Godis smakar gott direkt, förstärkningen kommer omedelbart. Vinsten, förstärkningen, av att läsa läxor kommer inte lika direkt.
Samma gäller för många beteendeförändringar som är bra för oss eller vår verksamhet, vinsten kommer inte direkt. Det tar tid att lära sig något nytt, man känner sig ofta lite tafflig i början vilket i sig är bestraffande. Sedan tar det tid innan nyttan kommer, om det ens blir någon för medarbetaren som beter sig. Nyttan ligger ibland mer hos verksamheten.